Previous Page  13 / 19 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 19 Next Page
Page Background

PO L I CY P AP E R d e c emb r i e 2 0 1 6

au executat în mod corespunzător contractele atribuite în cadrul procedurilor de achiziții pu-

blice.

Totodată, în cadrul Summitului Anticorupție de la Londra care a avut loc în 2016,

Guvernul României și-a asumat o serie de angajamente cu scopul de a intensifica eforturile

de prevenire și combatere a corupției atât în sectorul de stat cât și în mediul privat. În acest

sens, pentru a răspunde obiectivului de a preveni facilitarea corupției, Guvernul României își

propune: crearea unui sistem de bonificație pentru ofertanții care au dat dovadă de integritate

în derularea activităților economice; dezvoltarea a Oficiului Național al Registrului Comerțului,

astfel încât informațiile privind drepturile de proprietate reală să fie puse la dispoziție public;

asigurarea că autoritățile au acces deplin și eficient la informații de proprietate reală asupra

companiilor și a altor persoane juridice înregistrate în cadrul jurisdicției naționale, precum și

mandatul lor juridic pentru schimbul de astfel de informații la nivel internațional între rețelele

relevante ale practicienilor; crearea unei baze de date publice a companiilor condamnate,

precum și a celor care au eșuat să implementeze contracte de achiziție publică, dar și apro-

barea deplină și punerea în aplicare a Convenției OCDE privind combaterea mituirii funcțio-

narilor publici străini în tranzacțiile comerciale internaționale.

Noutatea în materie legislativă la nivel național o reprezintă Ordinul nr. 1938/2016 pri-

vind modificarea şi completarea unor reglementări contabile pentru transpunere a Directivei

2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind situaţiile financiare anuale, situ-

aţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi și Directi-

vei 2014/95/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 octombrie 2014 de modifica-

re a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte prezentarea de informaţii nefinanciare şi de

informaţii privind diversitatea de către anumite întreprinderi şi grupuri mari. Prin acesta, com-

paniile mari sunt obligate să publice aspectele de mediu, în raportul administratorilor o decla-

raţie nefinanciară care conţine, informaţii privind:sociale şi de personal, respectarea drepturi-

lor omului, combaterea corupţiei şi a dării de mită.

La nivelul comunităţilor de afaceri, alăturarea la iniţiative precum Global Compact sau

PACI devine o decizie strategică pentru tot mai multe companii, reflectând atât o responsabi-

lizare a acestora, cât şi dorinţa de a face din integritate un element cheie al comportamentului

în business. Pe lângă inițiativele specifice de luptă împotriva corupţiei, elementele de integri-

tate corporativă sunt tot mai adesea integrate în normele de responsabilitate socială corpora-

tistă (CSR), constituindu-se într-un mijloc esențial de protejare a reputaţiei. Astăzi, un număr

tot mai mare de decizii legate de investiţiile pe pieţele străine sunt luate cu observarea atentă

a sistemelor de control intern legate de etica în afaceri şi de integritatea corporativă ca dova-

dă de bune practici şi bună gestiune a investiţiei. În același timp, societatea civilă şi opinia

publică au devenit elemente de presiune ce nu pot fi ignorate în combaterea corupţiei care

afectează sectorul de afaceri. Societatea civilă poate ajuta statul în elaborarea unor strategii

adecvate de luptă împotriva corupţiei, dar pot constitui şi un partener pentru mediul de afaceri

în a pune presiune socială pentru urmărirea angajamentului politic de susţinere a unui mediu

de piaţă sustenabil şi transparent.

Viziunea TI-România pornește de la ideea că sectorul privat joacă un rol cheie în mo-

delarea felului în care societatea răspunde fenomenului de corupție, având în vedere că un

mediu de afaceri curat, integru și transparent poate contribui decisiv la dezvoltarea economi-

că a României. Indiciile sunt clare şi arată că integritatea în business trebuie abordată la toa-

te nivelurile şi prin diferite canale de intervenţie şi de reglementare. Construirea integrității în