PROTECŢIA CONSUMATORILOR
Protecţia consumatorilor se referă la un grup de legi și organizații menite să asigure drepturile consumatorilor, precum și fluxul liber de informații veridice în ceea ce priveşte produsele şi serviciile existente. Ea este legată de ideea de "drepturi ale consumatorilor" și de formarea de organizații de consumatori, care ajută consumatorii atât să facă alegeri mai bune pe piață, cât și cu sesizările depuse de aceştia.
Organizațiile care promovează protecția consumatorilor includ organizații guvernamentale și organizații de auto-reglementare a mediului de afaceri, cum ar fi agențiile de protecție a consumatorilor, precum şi organizaţii nonguvernamentale care activează în folosul consumatorilor. În România, consumatorii pot să depună sesizări la Comisariatele Locale pentru Protecția Consumatorilor, aflate în subordinea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
La nivel global şi european există o serie de standarde, legi şi directive care reglementează protecţia consumatorilor. Pe lângă acestea, fiecare stat are propria legislaţie pe această temă. În România, protecţia consumatorilor este reglementată prin Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate, OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit încheiate de consumatori, OG nr. 130/2000 privind contractele la distanță, OG nr. 107/1999 privind comercializarea pachetelor de servicii turistice, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive în contracte şi Legea nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte. Potrivit acestor acte normative, cei ce încalcă drepturile consumatorilor riscă amenzi de la 1000 RON la 100.000 RON.