INDICELE DE PERCEPȚIE A CORUPȚIEI 2023:
Slăbirea sistemelor de justiție lasă cale liberă corupției
Berlin, 30 ianuarie 2024 - Indicele de Percepție a Corupției 2023 (IPC) lansat astăzi de Transparency International arată că majoritatea țărilor au progresat puțin spre deloc în ceea ce privește combaterea corupției din sectorul public. Media globală a IPC rămâne neschimbată, la 43, pentru al 12-lea an consecutiv, peste două treimi din țările evaluate având scoruri sub 50 de puncte. Fapt care indică serioase probleme de corupție.
Potrivit Rule of Law Index, lumea se confruntă cu un declin al funcționalității sistemelor de justiție. Țările cu cele mai scăzute scoruri în acest index au obținut, de asemenea, punctaje foarte mici în Indicele de Percepție a Corupției, fapt ce subliniază o conexiune clară între accesul la justiție și corupție. Atât regimurile autoritare cât și liderii democratici care subminează justiția contribuie la creșterea impunității față de corupție și, în unele cazuri, chiar o încurajează prin eliminarea consecințelor pentru cei care au încălcat legea. Impactul acestui tip de acțiuni este evident în țări de pretutindeni, de la Venezuela (13) până la Tadjikistan (20).
François Valérian, președintele Transparency International, a declarat:
„Corupția va continua să prospere până când sistemele de justiție vor putea pedepsi infracțiunile și vor ține guvernele sub supraveghere. Când justiția este cumpărată ori au loc interferențe politice, oamenii sunt cei care suferă. Liderii ar trebui să fie implicați pe deplin și să garanteze independența instituțiilor care aplică legea și luptă împotriva corupției. Este timpul să punem capăt impunității pentru corupție.”
PRINCIPALELE ASPECTE LA NIVEL GLOBAL
Indicele de Percepție a Corupției evaluează 180 de țări și teritorii în funcție de percepția asupra corupției din sectorul public, pe o scală de la zero (foarte corupt) la 100 (fără corupție).
- Danemarca (90) se află în vârful clasamentului pentru al șaselea an consecutiv, urmată îndeaproape de Finlanda și Noua Zeelandă, cu 87 de puncte și, respectiv, 85 de puncte. Datorită bunei funcționări a sistemelor de justiție, aceste țări sunt de asemenea în topul țărilor cuprinse în Rule of Law Index.
- Somalia (11), Venezuela (13), Siria (13), Sudanul de Sud (13) și Yemen (16) ocupă ultimele poziții în index. Toate aceste țări sunt afectate de crize prelungite, în mare parte constând în conflicte armate.
- 23 de țări – printre care unele democrații cu vechime, precum Islanda (72), Țările de Jos (79), Suedia (82) și Regatul Unit (71), precum și unele state autoritare precum Iran (24), Rusia (26), Tadjikistan (20) și Venezuela (13) – toate sunt la minime istorice în acest an.
- Din 2018, 12 țări au scăzut semnificativ în clasamentul IPC. Lista include țări cu venituri mici și medii precum El Salvador (31), Honduras (23), Liberia (25), Myanmar (20), Nicaragua (17), Sri Lanka (34) și Venezuela (13), precum și țări cu economii cu venituri peste medie și cu venituri mari, cum ar fi Argentina (37), Austria (71), Polonia (54), Turcia (34) și Regatul Unit (71).
- În aceeași periodă, opt țări și-au îmbunătățit scorurile în IPC: Irlanda (77), Coreea de Sud (63), Armenia (47), Vietnam (41), Maldive (39), Moldova (42), Angola (33) și Uzbekistan (33).
Pentru scorul individual al fiecărei țări și evoluția în timp, precum și pentru analiza pe fiecare regiune, consultați pagina IPC 2023.
CORRUPTION AND INJUSTICE
Autorități judiciare și instituții de aplicare a legii independente, transparente și cu resurse sunt esențiale pentru ținerea sub control a corupției. În schimb, prevenirea abuzului de putere politică, mitei și altor forme de corupție în a influența sistemele de justiție este esențială pentru asigurarea eficacității acestora.
- Războiul Rusiei împotriva Ucrainei (36) i-a adus provocări imense pentru guvernanța și infrastructura, crescând riscurile de corupție. Cu toate acestea, scorul Ucrainei în IPC a continuat să crească constant în ultimii 11 ani, concentrându-se pe reformele sistemului judiciar, inclusiv restructurarea autorităților de autoguvernare judiciară, creșterea independenței judiciare și consolidarea capacității instituției de urmărire penală anticorupție. În ciuda acestor îmbunătățiri, existența unui număr semnificativ de cazuri de corupție la nivel înalt rămâne o preocupare majoră.
- Declinul în cazul Guatemala (23) este rezultatul a trei guverne consecutive aliate cu practici corupte. Parchetul public și autoritățile judiciare au fost folosite pentru a acorda impunitate elitelor pentru practicile lor corupte și pentru a-i viza pe cei care își ridică vocea împotriva corupției. Aceste practici au lăsat statul fără nicio capacitate instituțională de a lupta împotriva corupției.
- În Africa, cazurile de corupție și problemele asociate în cadrul sistemelor de justiție variază, cuprinzând rapoarte de mită, extorcare și amestec politic în sistemele de justiție din țări precum Nigeria (25). Au existat cazuri în care magistrați au fost închiși în Burundi (20) și o lipsă de anchetare eficientă în cazuri aduse în fața instanțelor din Republica Democrată Congo (20).
Transparency International solicită guvernelor să ofere sistemelor de justiție independența, resursele și transparența necesare pentru a pedepsi în mod eficient toate infracțiunile de corupție și pentru a asigura controlul și echilibrul puterii. Acolo unde este necesar trebuie, de asemenea, să introducă proceduri și legi mai bune pentru a ajuta instituțiile din sistemul judiciar să se protejeze de acte de corupție targetate.
Daniel Eriksson, CEO al Transparency International, a declarat:
”Corupția înrăutățește nedreptatea socială și îi afectează disproporționat pe cei mai vulnerabili. În multe țări persistă obstacolele către accesul la justiție pentru victimele corupției. Este momentul să rupem cercul vicios și să ne asigurăm că oamenii au acces la justiție în mod eficient. Toată lumea merită sisteme juridice corecte și incluzive în care vocile victimelor sunt auzite în fiecare etapă. Orice altceva este un afront la adresa justiției.”
NOTĂ PENTRU EDITORI
Pagina media include raportul IPC 2023, precum și setul complet de date, metodologia și analize suplimentare pentru șase regiuni care includ țări identificate ca fiind important de urmărit, inclusiv Liban (24), Guatemala (23) și Grecia (49). Mai multe detalii aici: https://www.transparency.org/en/cpi/2023/media-kit
CERERI DE INTERVIU
În cazul în care apar întrebări privind o anumită țară, vă rugăm să contactați chapterele naționale ale Transparency International. În cazul întrebărilor referitoare la constatările la nivel regional și global, vă rugăm să contactați Transparency International Secretariat la adresa de e-mail press@transparency.org.
DESPRE INDICELE DE PERCEPȚIE A CORUPȚIEI
De la apariția sa în 1995, Indicele de Percepție a Corupției a devenit principalul indicator global al corupției din sectorul public. Indicele evaluează 180 de țări și teritorii din întreaga lume pe baza percepțiilor despre corupția din sectorul public, folosind date din 13 surse externe, inclusiv Banca Mondială, Forumul Economic Mondial, companii private de consultanță și evaluare a riscurilor, think tank-uri ș.a.. Scorurile reflectă opiniile experților și oamenilor de afaceri, nu opiniile publicului larg.
Procesul de calculare a IPC este revizuit în mod regulat pentru a se asigura că este cât mai robust și coerent posibil, cea mai recentă revizuire fiind realizată de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene, în 2017. Toate scorurile IPC începând cu 2012 sunt comparabile de la un an la altul. Pentru mai multe informații, consultați acest articol: The ABCs of the CPI: How the Corruption Perceptions Index is calculated.
descarca