Procedura se dorește a fi un model de procedură de asistență și soluționare administrativă a plângerilor cetățenilor cu privire la abuzuri și nereguli pentru o autoritate a sistemului judiciar.
Acest model îşi propune să ofere o sinteză a regulilor procedurale generale în legătură cu soluţionarea plângerilor, precum şi exemple de bune practici.Totodată, modelul oferă şi o sinteză a dispoziţiilor normative în principalele domenii de competenţă ale autorităţilor administraţiei locale, cu comentarii şi explicaţii. Exemple specifice de bune practici pentru prevenirea încălcării drepturilor particularilor, ori soluţionarea plângerilor acestora sunt de asemenea prezentate.
În elaborarea procedurii a fost ales ca model de analiză Avocatul Poporului având o dublă perspectivă. Pe de o parte, Avocatul Poporului este o instituţie publică centrală care urmăreşte în general punerea corectă în aplicare a legislaţiei de către autorităţile administraţiei publice în raport cu persoanele fizice. Pentru a-şi îndeplini atribuţiile desfăşoară o serie de proceduri care sunt descrise de legislaţia în vigoare şi trebuie utilizate în totalitate potrivit scopului avut în vedere de legiuitor.