Alianţa pentru Statul de Drept formată din Active Watch - Agenţia de Monitorizare a Presei, Asociaţia Pro Democraţia, Centrul de Resurse Juridice şi Transparency International Romania, protestează vehement faţă de modul în care Comisia Juridică a Senatului a analizat cererea Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI) de revocare a reprezentantului societăţii civile din Consiliul Naţional de Integritate (CNI).

Reamintim că, în iunie 2009, conducerea ANI a solicitat Senatului revocarea reprezentantului societăţii civile din CNI. Acesta ceruse Agenţie, în mod transparent, să îşi exercite rolul de prevenire a conflictelor de interese, şi să ofere un răspuns afirmativ sau negativ cu privire la necesitatea de a se abţine de la vot pe perioada anchetei ANI cu privire la un alt reprezentant al societăţii civile. Agenţia a considerat că această solicitare reprezintă un atentat la secretul operaţiunilor ANI, ajunse deja "pe surse" în domeniul public.

Ca urmare, transmitem opinei publice, dar şi Senatului României, următoarele:

  1. Dl. Codru Vrabie nu a fost invitat şi nici informat cu privire la audierile Comisiei Juridice referitoare la cererea de revocare. Prin urmare dreptul său la apărare, precum şi posibilitatea Comisia Juridică de a afla punctul de vedere al celeilalte părţi, au fost ignorate.
  2. Dl. Codru Vrabie nu a fost ascultat de către membri CNI referitor la acuzaţiile care i se aduc, înainte de a fi sesizat Senatul României.
  3. Mai mult decât atât, la data la care ANI a transmis cererea de revocare, dl. Codru Vrabie nu avea cunoştinţă de lucrurile care i se impută.
  4. Poate un membru CNI, organism de supraveghere a ANI, să poată fi revocat chiar la cererea ANI? Ce se întâmplă cu o cerere asemănătoare, care îl vizează chiar pe Preşedintele CNI, trasmisă tot de conducerea ANI, Senatului României?
  5. Codru Vrabie a fost reclamat de conducerea ANI pentru "delict de transparenţă", acesta criticând în mod public conducerea Agenţiei, aşa cum reiese din procesele verbale ale CNI (acestea fiind documente publice). Totodată, conducerea ANI a solicitat Senatului revocarea lui Codru Vrabie din CNI. Comisia Juridică evaluează poziţia ANI, în acest context, ca reprezentând un conflict de interese?
  6. De ce motivarea cererii de revocare este secretă, conducerea ANI refuzând comunicarea cererii către Centrul de Resurse Juridice, care a solicitat în instanţă publicarea cererii?

În acest context, solicităm Biroului Permanent al Senatului, ca ultim for care ar putea să apere prezumţia de legalitate, constituţionalitate şi integritate a Senatului, să-şi asume rolul instituţional şi să ceară Comisiei Juridice să-şi fundamenteze decizia pe argumente consistente, provenind de la ambele părţi. În acest fel, Comisia Juridica va demonstra că nu se doreşte înlocuirea dl. Vrabie cu un reprezentant "prietenos" al socităţii civile, ci că revocarea lui Codru Vrabie întruneşte condiţiile de formă şi de fond specifice unui stat de drept, pentru ca după aruncarea în derizoriu a reputaţiei conducerii ANI, să nu accepte aruncarea în derizoriu şi a reputaţiei membrilor Senatului.

Alianţa pentru Statul de Drept a Societăţii Civile invită toate organizaţiile a căror reprezentare în Consiliul Naţional de Integritate a fost lezată prin decizia de ieri să se alăture acestui demers şi să susţină promovarea standardelor de transparenţă şi responsabilitate.

Persoane de contact:

Active Watch - Agenţia de Monitorizare a Presei

Mircea Toma: 0722.673.633

Centrul de Resurse Juridice Georgiana Iorgulescu: 0722.505.181
Pro Democraţia Cristian Pîrvulescu: 0722.617.872
Transparency International Romania

Iulia Cospănaru: 0788.688.564


Data publicare: 05/05/2010